VVE staat voor: Verwonderen, Verrijken, Evalueren. Toch?!?

2024

Op de VE testlocatie heb ik, samen met de pedagogisch medewerkers, onder toeziend oog van onze strenge raad van toezicht (de peuters), inmiddels drie OSLO thema’s uitgetest: het tuincentrum, het ijs- koffie & thee huis en de kampeertent.

Wat was het een feest om op de grond te mogen zitten en te mogen kijken naar de verwondering van de kinderen. Mezelf ondertussen ook volop verwonderend over o.a. de enorme vindingrijkheid van deze mini-mensen. 

Gaandeweg het proces, brachten we, daar waar we zagen dat er nog iets nodig was, verrijking aan. Die verrijking kwam er opvallend genoeg vaak op neer dat we juist dingen weghaalden. Ook zagen we dat verrijking die tijdens kringmomenten werd aangeboden, leidde tot intensiever vrij spel (na afloop). 

Zo merkte een pedagogisch medewerker, tijdens een kringgesprek, bijvoorbeeld op dat het begrip ‘smoothie’ een nieuw begrip was voor een aantal (jonge) peuters. Al pratend werd het fruit geschild, een grote kan, melk en een staafmixer (van de babygroep) gehaald. De pedagogisch medewerker maakte vervolgens, ter plekke een grote kan verse smoothie klaar en iedereen mocht een glaasje proeven. Drie keer raden wat er vervolgens (nog weken) nagedaan werd in het OSLO huis… #fantastisch

Na drie test thema’s is het tijd voor bezinning. Hoe passend in de herfst. Ik ben, ook weer samen met de jonge kind professionals, volop aan het evalueren: wat werkte er top? Waar valt winst te behalen? Welke aanpassingen zijn er nodig in het ontwerp en in het totaal concept? 

Kortom: momenteel wordt achter de schermen hard gewerkt aan het doorvoeren van alle aanbevelingen van onze raad van toezicht. Had ik al gezegd dat die best streng zijn? Maar dat geeft niets hoor. Want ik doe het allemaal met veel liefde voor ontwikkelen.