
DIT BEN IK
Judith Kuiten, zo heet ik. En ik ben afgestudeerd als docent Pedagogiek, met een master in Leren & Innoveren. Binnen de zorg, de kinderopvang en het onderwijs heb ik in de loop der jaren een heleboel ervaring verzameld. Ik werkte voorheen als pedagogisch medewerker, docent, coach en trainer. Vanuit al deze rollen heb ik de branche verschillende keren, zowel van binnen als van buiten, met verwondering mogen bekijken. En dat bedoel ik zowel in positieve, als in negatieve zin. Ook heb ik in al die jaren ontdekt en geleerd waar ík voor sta, waar ik goed in ben én waar ik energie van krijg. Dat blijkt nogal wat te zijn…
Ik ben niet één ding. Je kunt me voor verschillende soorten pedagogische werkzaamheden inzetten. Om jullie interne gang van zaken te managen door middel van bijvoorbeeld ontwikkeltrajecten, om coachingstrajecten te begeleiden, interactieve lezingen te geven, jullie van trainingen (op maat) te voorzien of content te ontwikkelen. Waar je me ook voor inzet, ik geloof dat wanneer medewerkers een bepaalde visie eigen maken, deze ook het beste beklijft. Ik ben er om jouw organisatie en haar medewerkers passende tools en rake inzichten aan te reiken, zodat jullie vervolgens doelgericht aan de slag kunnen.
WAT IK VROEGER WILDE WORDEN?
Als mijn moeder mij dat op jonge leeftijd vroeg, antwoordde ik steevast: “Iets wat niet bestaat”. En eigenlijk kenmerkt die zin mij nog steeds. Ik ben niet per se in één woord of beroep, in één rol of functie te vangen. Ik bekijk namelijk liever welke rol op dit moment het beste bij mij past.
Of dat betekent dat ik steeds weer van het 1 naar het andere ‘hop’? Nee. Mijn loopbaan heeft wel degelijk een rode draad. Alles wat ik doe en heb gedaan is onderwijs- en pedagogiek gerelateerd. En binnen mijn vak leer ik nog steeds heel graag, want daardoor ontwikkel ik mezelf en bouw ik mijn kennis en ervaring steeds verder uit. Ik houd ervan om in beweging te zijn en ben van nature iemand die reflecteert en graag betekenisvol werk doet.
Ik ben altijd gefascineerd geweest door kinderen. Als 16-jarige ging ik een jaar in Amerika studeren (Highschool). Ik woonde daar bij een gezin waarvan de moeder gastouder was. Met een van de kinderen in dit gezin was ‘iets’. Toen ik, eenmaal terug in Nederland, jaren later, hele handgeschreven observaties tussen mijn Amerika spullen vond, zag ik dat ik destijds al goed gezien had dat dit meisje in een bepaald opzicht hulp nodig had.
In 2015 zei ik mijn vaste aanstelling op en begon voor mezelf. Mijn bedrijf droeg in eerste instantie de naam ‘Kuiten & Partners’. En in de ‘Kuiten & Partners tijd’ richtte ik me vooral op Integrale Kind Centra (IKC’s); voorzieningen waarin organisaties voor kinderen zijn samengevoegd tot één locatie.
‘Kuiten & Partners’ klinkt misschien een beetje als een advocatenkantoor. Dat komt vooral doordat ik vaak groots en meeslepend denk. Ik ben opgevoed vanuit de gedachte: Hoe meer personeel, hoe beter het bedrijf. En: Hoe meer titels hoe beter je zelf gelukt bent. Ik was dan ook van plan om te beginnen als ZZP’er en uiteindelijk door te groeien tot BV of vennootschap.
Maar nu heet mijn bedrijf ‘gewoon’ judithkuiten.nl. Ik kwam er namelijk na drie jaar ondernemen achter dat ik helemaal geen groot bedrijf wil. Dat past niet bij me. Want als CEO van een groot bedrijf moet je je veel bezig houden met bureaucratische processen en de inzet van personeel, kortom: De randvoorwaarden. Als CEO blijf je naar mijn idee en mijn zin dus te veel weg van de inhoud. En ik krijg juist bergen energie van het bezig zijn én blijven met de inhoud van mijn vak.
Ik houd van leren en ontwikkelen en stel mezelf en de wereld om mij heen dan ook veel vragen. Ik wil mensen graag in beweging krijgen, mensen helpen om hun volledige potentieel te ontdekken en benutten. Dat vind ik zo mooi, als dat gebeurt! Maar ik begrijp als geen ander dat aan het ontdekken van dat potentieel soms iets vooraf moet gaan. Dat dat proces zorgvuldig begeleid moet worden. En dat begeleiden, dat vind ik het fijnste wat er is. Ik geniet ervan om de professional in kwestie zo te equiperen, dat hij of zij zelf verder kan.
Maar wat mij vooral kenmerkt in mijn werk is de manier waarop. Ik doe dingen graag met hoofd, handen én hart. Ik vertaal wetenschappelijke inzichten wel heel graag naar praktische houvast voor de praktijk.
Tot slot: Ik geloof dat falen niet het vallen zelf is maar juist het niet meer opstaan. Én: Ik vind kinderen de slimste wezens die er bestaan!
Benieuwd wat ik concreet voor je kan doen? Bekijk dan hier mijn aanbod.