DIT BEN IK
Judith Kuiten, afgestudeerd als Master of Education, leren & Innoveren, Pedagogiek (MEd).
Met mijn achtergrond als therapeut, docent pedagogiek en onderwijskundige heb ik inmiddels ruim 20 jaar ervaring in het werken met en voor jonge kinderen. De ene keer geef ik advies en op een ander moment help ik organisaties als (praktijk-) onderzoeker, onderwijsontwikkelaar, trainer of coach. Ook kun je me zo nu en dan tegenkomen als spreker.

Wat ik het liefste doe, is onderzoeken wat nodig is en daar samen een gedegen plan voor maken

De basis op orde, samenhang en eenduidigheid - het helpt me vaak bij alles wat ik doe
Als kind veranderende ik regelmatig de inrichting van mijn hele kamer. Ik nam alle details dan flink onder de loep en verzon oplossingen met alles dat ik in huis kon vinden: met behang- en inpakpapier, een lap stof, verf en een nietmachine werkte ik net zo lang door het weer klopte.
Zo werkt het ook in veel organisaties waar ik kom, merk ik. Vaak is alles er al en kun je daar prima op verder bouwen. Het gaat er soms om dat iemand even met je meekijkt, advies kan geven of samen een tijdje met je oploopt, zodat je met alles wat er al is tot nog mooiere dingen komt.
Inmiddels werk ik 20 jaar met en voor (jonge) kinderen
In eerste instantie door rechtstreeks met kinderen te werken als medisch pedagogisch zorgverlener en VIB’er. Na jaren op de neonatologie en kinderafdeling te hebben gewerkt, maakte ik de overstap naar een meer overdrachtelijke vorm van werken en werd ik docent pedagogiek en didactiek (MBO PW en OA).
Omdat ik van nature altijd aan het analyseren ben en ik een intense liefde heb voor leren en ontwikkelen, besloot ik om verder te studeren en een Master opleiding te volgen.
Waar ik tijdens mijn Master studie enorm in bevestigd werd, is dat iedereen behoefte heeft aan samenhang. Zeker wanneer het om ontwikkel- en verandertrajecten gaat! Samenhang draagt namelijk bij aan betekenisvol leren én vergroot de betrokkenheid van de lerende.
Ik voelde mij theoretisch bevestigd in dat wat ik intuïtief al wist. Bovendien kreeg ik de juiste tools aangeleerd om hier ook in de professionele context mee aan de slag te gaan. Tijdens mijn studie werd ik enorm positief geraakt door de theorie van Manon Ruijters. Manon ontwikkelde een theorie over leervoorkeuren.
Deze voorkeuren gaan niet zozeer over de persoon die leert, maar meer over de context waarin iemand graag leert. Ik realiseerde mij, dankzij haar gedegen onderzoek, hoe belangrijk het is om inzicht te hebben in de leervoorkeuren van pedagogisch medewerkers. Op die manier kun je een veel betere match maken tussen de leervoorkeur van een medewerker en de manier waarop leren en ontwikkelen binnen kinderopvangorganisaties georganiseerd wordt.
Met mijn Master diploma op zak voelde ik mij, ruim 7 jaar geleden, stevig genoeg om de stap te maken naar het zelfstandig ondernemerschap. Als ondernemer ben ik duidelijk niet in één woord te vangen: met mijn achtergrond als therapeut, docent pedagogiek en onderwijskundige geef ik de ene keer advies en op een ander moment help ik organisaties als (praktijk-) onderzoeker, onderwijsontwikkelaar, trainer of coach. Ook kun je me zo nu en dan tegenkomen als spreker.
Deze opleidingen heb ik afgerond
- Master (MEd) Leren & Innoveren, Pedagogiek
- Video Interactie Begeleider (VIB) voor premature kinderen op een kinderafdeling in ziekenhuizen
- Pedagogisch didactische bevoegdheid (PDB)om les te mogen geven in het MBO onderwijs
- HBO creatieve therapie (dramatherapeut)
Dus...
Ben jij toe aan een stevig(er)e basis voor jullie lerende kinderopvangorganisatie?
Dan ga ik heel graag met je in gesprek en kom ik minstens net zo graag bij je ‘opruimen’, plannen maken en uitvoeren!
Je denkt misschien nog dat je alles zelf moet doen, maar (tijdelijk) om hulp vragen, is óók een vorm van zelf de regie pakken!
Over mij persoonlijk
Als mij vroeger gevraagd werd wat ik later wilde worden, antwoordde ik steevast met: ‘Iets wat niet bestaat’
Ik hou van inrichten en opruimen. Thuis draag ik de bijnaam ‘Marie Kondo’ met veel trots. Ik heb dan ook ooit een carrière switch overwogen: van de kinderopvang naar opruimcoach.
Tot ik mij realiseerde dat er binnen de kinderopvang-branche ook genoeg op te ruimen valt.
Net als in het leven van veel anderen, kende mijn jeugd serieuze uitdagingen en obstakels. Ik werd een expert in het scannen van mijn omgeving, me ‘aanpassen’ en mijn best doen om aan de verwachtingen van anderen te voldoen. Als volwassene heb ik geleerd dat ik niet meer bij mezelf ‘weg’ hoef. Dat is niet alleen voor mezelf een stuk fijner,
maar ik kan mijn talent om gevoeligheden op te merken nu juist goed inzetten door ze boven tafel te krijgen in de organisaties waar ik werk, deze te benoemen en op te lossen.
Wat ik het liefste doe, is onderzoeken wat nodig is en daar een gedegen plan voor bedenken. Mijn uitgangspunt daarbij is altijd dat de ‘basis’ op orde moet zijn. Je begrijpt waarschijnlijk dat dit veel verder gaat dan een (pedagogische) visie of een nieuwe huisstijl.
Ik ben getrouwd met een creatieve leukerd en moeder van drie geweldige kinderen. Ik ken de dynamieken van het opvoeden en het combineren van zorg en een gezin dus ook van binnenuit