OSLO: Onderzoeken, Spelen, Leven en Ontwikkelen

2023

OSLO is een Voor- en Vroegschools Educatie (VVE)-programma in ontwikkeling voor peuters en kleuters. Het betreft een speelrijke ontwikkelomgeving die jonge kinderen stimuleert in hun sociaal-emotionele, reken-, taal- en motorische ontwikkeling.

Het is een totaalconcept dat bestaat uit een multifunctioneel speelhuis dat maandelijks (samen met de kinderen) kan worden aangepast/omgebouwd naar het thema uit het dagelijks leven dat die maand centraal staat. 

OSLO haalt de wereld van volwassenen letterlijk binnen. Het biedt peuters en kleuters allerlei aanknopingspunten voor fantasiespel en het naspelen van ‘de echte wereld’ binnen de veiligheid en vertrouwdheid van het spel.`

Tegelijkertijd ontlast OSLO jonge-kind professionals. Zij hoeven geen ‘lesjes’ voor te bereiden, maar kunnen kindgericht en kindvolgend aansluiten in het spel en, indien nodig, ter plekke verrijken. 

Waarom is OSLO ontwikkeld?

In bijna elke kinderopvangorganisatie en in het kleuteronderwijs wordt thematisch gewerkt. Vaak komt een thema terug in creatieve werkvormen (knutselwerkjes) die aansluiten bij het thema, in liedjes die erover worden gezongen en in boeken die worden voorgelezen. In veel gevallen is er een thematafel waarop het onderwerp visueel aanschouwelijk is gemaakt en soms is de hele ruimte volgens het thema ingericht: om naar te kijken en/of om ermee te spelen.

Thematiseren gaat nog een stap verder. Daarmee breng je herkenbare situaties uit de buitenwereld in de leefwereld van kinderen en sluit je aan met nieuw te leren kennis en vaardigheden. Thematiseren vraagt om kennis van spel en de spelontwikkeling van jonge kinderen en om vaardigheden hoe je dat spel kunt begeleiden, verrijken en stimuleren.

De motivatie achter thematisch werken is dat kinderen bekende begrippen beter leren kennen en leren toepassen of dat ze hierdoor juist nieuwe begrippen leren. Bovendien biedt deze werkwijze samenhang tussen verschillende activiteiten. Uit diverse wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat samenhang zeer positief bijdraagt aan leren en ontwikkelen. 

Maar…

  • Een ‘rijke’ speel-leeromgeving creëren vraagt veel voorbereiding.
  • Uitgebreide handleidingen bij VVE-programma’s worden vaak ervaren als extra taak.
  • Door de hoge werkdruk krijgen rust en de veiligheid op de groep vaak voorrang op het thema. (Terecht: veiligheid is voorwaardelijk voor leren en ontwikkeling.)

Dat kan anders! OSLO zet in op een VVE-programma dat professionals de ruimte geeft te doen waar zij ontzettend goed in zijn: eindeloos veel speelruimte bieden en het spel ter plekke verrijken, in plaats van ‘het onderwijs ontwikkelen’.

Wil je meer weten over hoe OSLO er in de praktijk uitziet? Download dan hier het e-book.

Let op:
Het OSLO-concept is nog in ontwikkeling. Of het werkt zoals bedoeld wordt momenteel onderzocht in de praktijk. Na finetuning zal een aanvraag voor erkenning van dit VVE-programma volgen. Volg het OSLO praktijkonderzoek via: LinkedIn

OSLO® voor VVE is als merk en ontwerp geregistreerd en beschermd.