Voor wie

De organisaties waar ik voor werk, hebben stuk voor stuk hart voor het vak. Voor kinderen, ouders én medewerkers.

De kinderopvangbranche is voortdurend in beweging en juist daarom willen mijn klanten graag een lerende organisatie zijn.

Maar hoe ben of blijf je een lerende organisatie – juist in deze turbulente tijden – en hoe blijf je uit de hectiek van de dag?

Herkenbaar? Dan heb je ongetwijfeld iets gemeen met de organisaties waar ik mee werk.

Mijn klanten zien dat de sector bijdraagt aan een optimale begeleiding van kinderen in deze veranderende wereld

Kinderopvang-organisaties die graag een lerende organisatie zijn en blijven.

Ze zijn heel serieus met hun vak bezig, bieden graag een hoge kwaliteit en geloven in de toegevoegde waarde door de specifieke expertise van de kinderopvang.

SPELEN vinden ze van levensbelang voor (jonge) kinderen! Het doet ze letterlijk pijn dat pedagogisch medewerkers veel tijd kwijt zijn met het regelen van randvoorwaarden en bijzaken.

Ze zien kinderopvangorganisaties (terecht) als expert in het domein van het jonge kind, zowel ten aanzien van de brede buitenschoolse talentontwikkeling als wat betreft ondersteuning aan ouders die zorg en arbeid combineren.  Ze zijn soms zoekende in hoe zij dit profiel kunnen versterken, zodat ze vanuit een meer gelijkwaardige houding kunnen samenwerken met andere organisaties.

Mijn klanten zijn zorgzaam en staan heel graag voor iedereen klaar. In de regel zijn ze minder zorgzaam voor zichzelf of zijn hier lerende in.

Ze houden ervan om zichzelf én als organisatie te blijven ontwikkelen en hebben vaak duidelijk voor ogen waar ze naartoe willen. Hun belangrijkste drijfveer daarbij is dat ze het beste willen voor de kinderen, de ouders én voor hun medewerkers. Doordat zich tijdens het werk vaak ad hoc situaties voordoen, is het lastig om hiernaar toe te blijven werken. Daarover voelen ze zich vaak vervelend.

Veelgestelde vragen

Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat wij ons blijven ontwikkelen binnen onze organisatie?

De kinderopvangbranche is voortdurend in beweging en er komen steeds nieuwe ontwikkelingen bij. Zo is er momenteel veel aandacht voor onderwijsachterstandenbeleid (OAB) en alles wat daarmee samenhangt. Initiatieven als de rijke schooldag, de gelijke kansen alliantie, de stelselherziening van de kinderopvang, IKC-vorming en passende kinderopvang. Hoe nemen we onze medewerkers hierin mee en hoe zorgen we ervoor dat ook zij zich mee ontwikkelen?

Hoe geven we onze medewerkers taal om betekenisvol over hun vak te vertellen?

Pedagogisch medewerkers vinden het vaak heel moeilijk om over hun vak te vertellen. Ook als het met het pedagogisch handelen zelf meer dan goed zit, lijken ze het lastig te vinden om woorden te geven aan wat ze nu precies doen en toevoegen. Vaak zijn ze onbewust bekwaam.

Hoe laten wij aan ouders en samenwerkingspartners zien dat kinderopvang zoveel meer is dan een arbeidsinstrument (waardoor ouders kunnen blijven werken)?

Wij erkennen vanuit management/directie/HR onze expertise in het domein van het jonge kind wel, maar zijn onze medewerkers zich hier zelf wel in voldoende mate van bewust? Hoe maken we ze bewust(er) bekwaam?

Hoe zorg ik dat onze groepen en locaties eenduidig werken?

Hoe zorg je ervoor dat ons pedagogisch beleid geen papieren document blijft, maar dat deze op alle mogelijke manieren terug te zien is in ons pedagogisch handelen?

MAMs Academie logo
Zonnekinderen logo
Zonnekinderen University logo

Happy

Clients

Zullen we snel jouw vragen beantwoorden?

Ik sta klaar om mee te denken met je specifieke vraag of behoefte. En ik informeer graag hoe je een blijvende verandering teweeg kan brengen.