We leven in een wereld waarin we overspoelt worden door informatie die ook nog eens mega snel toegankelijk is. Super handig! Persoonlijk twijfel ik bijvoorbeeld regelmatig over hoe ik een woord moet spellen. Dat heeft een oorzaak – ze noemen het ook wel dyslexie – maar toch denk ik dat veel mensen zich herkennen in het volgende: je twijfelt, typt het betreffende woord fonetisch in op Google en screent hoe het woord op je scherm verschijnt. Je combineert dit vervolgens met wat logisch denken en plop, je hebt je antwoord. Of je vraagt het ChatGPT, maar het feit dat ik eerst heb moeten opzoeken hoe ik dat moet spellen zegt genoeg over mij -;).
Heel vaak staat er op Google ook bij wáárom je iets op bepaalde manier spelt. Uitleg over het gebruik van de tegenwoordige- en verleden tijd. Dat soort dingen. Heel eerlijk? Ik lees die uitleg nooit. Deels omdat ik de hoop heb opgegeven, maar vooral omdat ik op zoek ben naar een quickfix. En als ik de juiste spelling heb, kan ik weer door.
Precies dit gebeurt ook vaak bij pedagogisch medewerkers: ze ervaren een probleem in de praktijk en willen een oplossing. Een deel zal de oplossing buiten zichzelf zoeken, bijvoorbeeld bij hun leidinggevende, hun pedagogisch coach, een ouder of collega. Een ander deel (ook situatieafhankelijk natuurlijk) zoekt het antwoord door te gaan scrollen op internet of in de rijke digitale leeromgeving van hun kinderopvangorganisatie. In het gunstigste geval wordt het antwoord gevonden: een quickfix en dóór.
Het kan ook gebeuren dat de pedagogisch medewerker vanuit intrinsieke motivatie steeds verder en dieper op zoek gaat. Van het ene naar het andere filmpje gaat en overal nieuwe en aanvullende informatie vindt. Misschien wel uren scrolt of bingewatcht.
Nieuwsflash: Grey’s Anatomy bingewatchen maakt mij geen dokter. Teleurstellend, maar wel waar. Er is namelijk een groot verschil tussen iets lezen of horen en iets kunnen toepassen. En er is een groot verschil tussen een oplossing hebben en weten waarom dit dé oplossing is.
Wil je daadwerkelijk en verdiepend leerrendement, dan zal de oplossing op een andere manier moeten worden aangeboden. Dan biedt je géén quickfix of bingewatch-waardige series, maar reik je tools aan om de ander ‘het zelf te leren doen’. Precies om deze reden bieden wij bij Kinderopvang2go alleen volledige modules met een onderwijskundige opbouw. Op een gestructureerde manier en binnen een afgebakend kader, leren pedagogisch medewerkers het zelf te doen. Natuurlijk wel passend bij hun eigen vraag. Betekenisvol leren met een directe samenhang naar de rechtstreekse praktijk. Dat is waar wij voor staan.

Nieuwsgierig hoe wij hier vorm & inhoud aan geven?
Wij geven regelmatig webinars om je kennis te laten maken met ons product. De eerst volgende staat gepland op 4 februari as. van 15.00 tot 15.45 uur.