Weinig vertrouwen in digitale leerplatformen?

sep 27, 2024 | Leeromgeving

Kunnen pedagogisch medewerkers binnen jullie kinderopvangorganisatie al gebruik maken van complete digitale leerplatforms of kennisbanken maar merk je in de praktijk dat hier weinig mee wordt gedaan? Of bereik je hiermee slechts een beperkte groep medewerkers en zijn dat juist de medewerkers die het, als je eerlijk bent, het ‘t minst nodig hebben? Terwijl er ook een hele groep medewerkers is die echt nog een hele pedagogische verdiepingsslag zou moeten maken. En dat juist die laatste groep op geen enkele manier in beweging lijkt te komen terwijl je zo je best doet om te investeren in toegankelijke content?

Hoe komt het toch dat sommige pedagogisch medewerkers niet bereid lijken te zijn om te investeren in hun professionele ontwikkeling?

Dat komt in ieder geval niet omdat ze het niet willen. Het komt omdat ze zich niet altijd bewust zijn van hun ontwikkelvraag. 

De meeste medewerkers binnen jullie organisatie zijn in het bezit van een niveau 3 of 4 diploma (Gespecialiseerd) Pedagogisch Werk. Een medewerker met een mbo-diploma is bij het afronden van de opleiding gediplomeerd op het niveau van beginnend beroepsbeoefenaar. In het beroepsonderwijs worden jonge mensen namelijk opgeleid om startbekwaam de arbeidsmarkt te betreden.

Dit betekent dat de kinderopvangbranche bij uitstek een werkomgeving is waarin medewerkers kilometers moeten maken om zich het vak eigen te maken. Ze willen graag een betekenisvolle bijdrage leveren aan het welbevinden en de ontwikkeling van (jonge) kinderen, maar zijn nog lerende in de manier waarop zij dat kunnen doen.

Je zou dit kunnen vergelijken met het halen van je rijbewijs: het rijbewijs staat garant voor het feit dat je de basisprincipes van het autorijden beheerst. Maar jij en ik weten dat je pas écht leert rijden als je zelfstandig de weg op gaat en letterlijk kilometers gaat maken.

Om je verder te ontwikkelen is bewustwording van je leervraag een vereiste. En precies die ontbreekt soms. Als je auto rijdt zul je ongetwijfeld weleens een verkeersbord zijn tegengekomen waarvan je de betekenis niet (meer) wist. De vraag is: wat doe jij in zo’n geval? Zet je jouw auto direct aan de kant om het bord via Google op te zoeken? Die kans acht ik zeer klein. Groter is de kans dat je doorrijdt. Dat je je misschien voorneemt om het bord thuis op te zoeken of om iemand te vragen jou de betekenis uit te leggen. De kans dat je dit, gegeven de hectiek van de dag vergeet, is aanzienlijk groot.

Wanneer je het bord genegeerd hebt en er geen slachtoffers gevallen zijn, is de noodzaak om er iets mee te doen ook meteen afgenomen. En precies zo werkt het ook met pedagogisch medewerkers. Wellicht is er wel een bewustwording van het ontbreken van kennis maar er is ook de hectiek van de dag. En ook al weet jij als pedagogisch coach of leidinggevende dat er op het vlak van pedagogische kwaliteit nog winst te behalen valt, is het maar de vraag of de medewerker in kwestie zich daar ook in dezelfde mate bewust van is.

Nogal logisch dus dat deze in zijn of haar eigen tijd, geen verkeersborden gaat opzoeken ofwel gaat grasduinen door een rijk platform. De noodzaak ontbreekt.

Precies hierom is de rol van jullie eigen pedagogisch coach bij leren en ontwikkelen zo essentieel. Een pedagogisch coach kan namelijk, samen met de medewerker, als geen ander constateren dat er kennis ontbreekt. Vervolgens kan de coach een medewerker helpen om in te zien dat het ontbreken van deze kennis consequenties heeft voor de kwaliteit van het handelen. Door stil te staan en inzicht te geven in wat de directe gevolgen zijn (bijvoorbeeld voor een kind of ouder) van het kennishiaat.

Betekenisvol leren komt alleen op gang wanneer er een directe relatie is met de alledaagse praktijk. En omdat een pedagogisch coach onmogelijk iedere medewerker op maat bij kan scholen, kan een digitaal platvorm hier een hele waardevolle bijdrage voor zijn. Als middel. Niet als doel op zich.

De inhoud van de modules binnen Kinderopvang2go passen bij de actuele vragen die spelen in de branche. Je zou kunnen zeggen dat wij, op een leuke en efficiënte manier, uitleg geven over ‘(nieuwe) verkeersborden’. Wij nemen de pedagogisch coach bovendien veel werk uit handen door het leeraanbod voor jullie klaar te hebben staan. Zodat, na verheldering van de onderliggende vraag, de medewerker direct en veilig aan de slag kan met diens ontwikkelvraag. Wij zijn het middel. Jullie bepalen te allen tijde het doel.

Meer weten over onze Power App? Kijk hier:

Meer blog

Alle
Coaching
Leeromgeving
Spelen
Divers